Hoe voorkom je fraude binnen je organisatie?

Fraude komt gelukkig niet zo veel voor, maar het is voor organisaties wel van belang om hier streng op te controleren en hier maatregelen tegen te treffen. Veel organisaties hebben daarom een beleid waarmee ze fraude zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Maar waar moet zo’n beleid nu precies uit bestaan? Wij leggen je er graag meer over uit in dit artikel. Lees dus snel verder!

Gedragsregels

Een goede manier om fraude to voorkomen binnen de organisatie, is door het opstellen van gedragsregels. Dit zijn regels omtrent ongewenst gedrag binnen organisaties, hierbij hoort ook dat fraude niet is toegestaan. Een werkgever kan deze regels in het personeelshandboek beschrijven, waardoor iedereen binnen de organisatie ook op de hoogte is van de eventuele consequenties van fraude.

Controleren

Als je toch het idee hebt dat er fraude wordt gepleegd, kun je een onderzoek waarheidsvinding laten uitvoeren of op een andere manier een controle uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van camera’s. Houd natuurlijk wel rekening met de privacy van werknemers op de werkvloer. Voor de werkgever moet het cameragebruik daarom ook strikt noodzakelijk zijn. Naast camera’s kun je ook kiezen voor alarmsystemen bijvoorbeeld.

Handhaving

Uiteraard kan fraude vooral worden voorkomen als er een strenge handhaving is. Mocht er aan het licht komen dat er fraude wordt gepleegd binnen de organisatie, dan is het aan de werkgever om hier tegenin te gaan en er iets mee te doen. Zo moeten er maatregelen worden genomen tegen de persoon die fraude heeft gepleegd. Meestal zijn de consequenties van fraude plegen dat de werknemer wordt ontslagen. Dit hangt af van de organisatie en de ernst van de situatie. Wat de consequenties ook zijn, het is wel belangrijk dat er actie ondernomen wordt. Als dit niet gebeurt, is de kans groter dat er in de toekomst vaker fraude wordt gepleegd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *